Bojang blir Sarpsborg-spiller allerede nå

Etter forhandlinger med Sarpsborg 08 de siste ukene, er det klart at Sulayman Bojang går til Østfold-klubben tidligere enn først planlagt.

Tidligere i sommer avtalte Skeid Fotball og Sarpsborg 08 at Sulayman Bojang skulle sluttføre sesongen i Skeid før han satte kursen sørover.

Etter flere forhandlingsrunder de siste ukene er imidlertid klubbene blitt enige om at en overgang skjer nå.

Økonomi viktigst

– Sportslig skulle vi gjerne beholdt Sulley, men da vi fikk til en god avtale med S08 måtte vi prioritere økonomi. Skeid Fotball er en selgende klubb som er avhengig av å utvikle egne talenter for å finansiere drift og utvikling av klubben. Vi er dermed tro mot konseptet, men ambisjonen er fortsatt opprykk til OBOS-ligaen, sier Skeid Fotballs styreleder Erling-Geir Iversen.

Sulayman Bojang har dermed spilt sin siste seriekamp for Skeid og spiller høstsesongen for Sarpsborg 08.

– Økonomi har høy prioritet og vi jobber målrettet med å redusere gjeld og styrke driftsøkonomien. Denne overgangen bygger oppunder målet om å etablere en positiv egenkapital i klubben. Sammen med en styrket økonomi er prosjektet «én klubb», hvor vi ledes, styres og drives som en samlet klubb, helt avgjørende for å kunne etablere oss i OBOS-ligaen, sier Iversen.

Sportslig uenig Nordlie

– Sportslig sett er jeg helt uenig avgjørelsen om å selge. Særlig med tanke på den posisjonen vi er i nå. Men samtidig har jeg forståelse for at vi må gjøre det. Det er dyrt å være fattig, og skal vi være bærekraftig over tid er vi også nødt til å selge, sier trener Tom Nordlie.

I løpet av halvannet år på Nordre Åsen har Nordlie sett seks spillere gå videre til høyere divisjoner.

– Vi må evne å ha to tanker i hodet. Vi må tenke på eget lag og egne på prestasjoner, samtidig som vi også skal være et springbrett for talenter. Men vi må makte å få betalt det den jobben vi gjør med å utvikle spillere i Skeid, sier Nordlie.

– Blitt som en familie

Når Sully Bojang nå forlater Skeid, drar han fra en klubb han har vært i så godt som hele livet. Backen er full av lovord om klubben og miljøet på Nordre Åsen.

– Jeg har vært i Skeid siden jeg var liten gutt. Det er i Skeid jeg har blitt den spilleren jeg er i dag, og det er her jeg har utviklet meg, sier Bojang.

(Saken fortsetter under bildet.)

TIL ELITESERIEN: Sully Bojang er fra i dag eliteseriespiller for Sarpsborg 08. (Foto: Anders Vindegg)

– Det er kjipt å ikke være med og kjempe om opprykk med den klubben jeg har vært i hele livet. Samtidig er det gøy å få muligheten til å prøve seg på høyeste nivå i Norge. Det er jo så klart en drøm som går oppfyllelse, forteller Bojang, som allerede i morgen reiser med Sarpsborg til europacupspill i Kroatia - riktig nok ikke som en del av kamptroppen.

– Det er en fantastisk spillergruppe Skeid har nå. Jeg kommer til å savne garderoben og miljøet på Nordre Åsen. Det er blitt som en familie for meg, og jeg skylder Morten (Berre) og Tom (Nordlie) mye. De har hjulpet meg med å ta steget opp i seniorfotballen og med å få ut mitt potensial. Jeg hadde ikke vært der jeg er i dag uten dem, sier han.

Har følere ute

Styreleder Iversen forteller at Skeid Fotball også jobber med å se hvordan man kan komplettere og styrke en allerede god spillertropp.

– Når vi mister en mann er det naturlig at vi ser på hva som kan gjøres innenfor de økonomiske rammene vi har. Om vi lykkes med å forsterke stallen inn mot en spennende høst gjenstår å se, men vi har følere ute, sier styrelederen.

Vi ønsker Sulley lykke til i S08!