Nest best på Nordre Åsen

Skeid ledet to ganger, men det var KFUM som stakk av med alle poengene. Se høydepunktene her.

Tekst: Magne O. Rønningen | Foto: Anders Vindegg

Det ble ingen god dag på jobben for Skeid. KFUM har ikke hatt noen god åpning på høstsesongen, men i byderbyet på Nordre Åsen var det ikke i tvil om at de virket å ville mest gjennom nesten samtlige 90 minutter.

Se høydepunkter nederst i artikkelen.

De blåkledde gjestene fra Ekeberg tar tak i kampen fra start av og lar ikke Skeid-spillerne få sette sitt spill. Det gir resultater og gjengen til Jørgen Isnes vinner de fleste duellene ute på matta. Kampens første store sjanse tilfaller også bortelaget. Et godt slått frispark finner en umarkert Mansour Gueye, men på gamle trakter ender headingen til vår tidligere kaptein over mål.

Det er derfor mot spillets gang at David Tavakoli sender Skeid i føringen etter drøye 23 minutter. Tom Skogsrud får ballen i retur etter at hans hjørnespark først har blitt klarert, og på andre forsøk treffer ballen pannebrasken til Tavakoli som sørger for 1-0.

Tom Skogsrud med to målgivende mot KFUM. Her fra oppgjøret mot Fløy tidligere i sesongen.

Skeid virker å få mer kontroll over matchen i minuttene etter scoringen, men bortelaget er gode bakover og stopper greit de forsøkene som kommer fra hjemmelaget. I det kampen har passert halvtimen får KFUM en kjempesjanse til å utligne. Et hardt skudd ender i tverrliggeren og lander heldigvis på riktig side av mållinja.

Utligningen kommer til slutt. Litt for lett får KFUM spille seg inn i Skeids sekstenmeter, og via Hassan Yusufs bein ender ballen i nettet bak Adrian Møller. Rett før pause er Skeid nære en ny scoring men hjørnesparket fra Tom Skogsrud stryker hodene til Mats Andersen, Kim Skogsrud og David Tavakoli.

Johnny Buduson kommer inn for Mesut Can i det dommeren blåser de siste 45 minuttene i gang. Åpningen av omgangen er rotete, med lite finspill og få sjanser til begge lag. Etter 66 minutters spill kan man endelig slippe jubelen løs på tribunen. Skeid er gode på dødball, og et nytt presist hjørnespark heades via Tom Skogsrud til tvillingbror Kim, som stanger Skeid i føringen på nytt (Bildet under).

Dessverre blir ikke gleden av å lede særlig langvarig. Mansour Gueye har funnet veien til nettmaskene på Nordre Åsen før, men denne gangen gjør han det som KFUM-spiller. Skeid får ikke klarert et hjørnespark, og ballen lander i beina til Gueye som fikser 2-2 fra kort hold.

Det er surt og skusle bort ledelsen to ganger på rad, men ekstra surt blir det når gjestene tar ledelsen etter 81 minutter. Moses Dramwi Mawa har vært god for Kåffa gjennom hele kampen, og han vet også å utnytte slurv i Skeids forsvar. Alene med Møller gjør han ingen feil og det står 3-2 i favør bortelaget.

Sluttspurten fra Skeid kommer for sent. Fem minutter på overtid får Buduson fyrt av et skudd som blokkeres av en Kåffa-spiller. Selv om hele Nordre Åsen roper på straffespark vinkes spillet videre av dommeren. Det blir ikke flere scoringer - sesongens første hjemmetap er et faktum.

Skal drømmen om opprykk leve må innsatsen opp noen hakk til neste gang. Lørdag 8. september er det muligheter for revansje. Da er det klart for nok et byderby når Skeid møter Vålerengas 2-lag. Den kampen går på Intility Arena på Valle kl. 14:00.

Kampfakta
Skeid - KFUM  2-3 (1-1)
Nordre Åsen kunstgress
302  tilskuere