G15 vant Adidas Cup

I helgen spilte både J13 og G15 finaler i Adidas Cup på Gjøvik, som regnes som et uoffisielt NM for aldersbestemte lag. Og gutta gikk helt til topps!

Bak fra venstre: Haziz Aasen (trener), Eskil Akerjordet, Kasper Lunde Ofstad, Jason Buan, Jakob Romsaas, Hicham Boukachni, Seedy Jatta, Adrian Ramadani, Henrik Hagen, Ali Haydar, Terje Hagen (lagleder), Ulrik Halden (Ass. Trener).
Foran fra venstre: Yosseif Suleman, Marco Cheng, Granit Seferi, Kriss-Rikard Tjølsen Hansen, Patryk Kadlubowski, Aleksander Dorg, Karl Aspevoll Omdahl, Noah Saidali Wahlstrøm, Tin August Nguyen. Victor Minassian var ikke tilstede på bildet (skadet).
Tekst og foto: Terje Hagen, lagleder G15.

Adidas Cup gjennomføres med regionalt puljespill og mellomspill fra mars til september. Deretter arrangeres nasjonalt sluttspill med finaler på Gjøvik 21.-23 septemberTurneringen regnes som uoffisielt NM for årsklassene 13-15 år, da offisielt NM først arrangeres for 16-åringer. Skeid hadde to lag som hadde spilt seg helt fram til semifinalene, J13 og G15.

Semifinaler ble spilt lørdag, og jentene tok seg greit videre med 5-1 seier mot Fyllingsdalen.
Gutta fikk en litt tøffere reise. Det var fortsatt etterdønninger etter «KNUD» og vinden gjorde at det var langt fra ideelle forhold i semifinalen mot Drøbak/Frogn. En jevnspilt og tøff affære, hvor Drøbak tar ledelsen på en noe lettdømt straffe. Skeid prøver og prøver, men får ikke ballen i mål. Tida ebber ut, og det ser ut til at drømmen skal ta slutt i semifinalen, men så får laget et innkast høyt i banen på overtid. Innkastekspert, Jason Buan tar fart og kaster ballen langt inn i feltet som han pleier. Der blir det klabb og babb, og så får kaptein Henrik Hagen en fot på ballen, og i sakte film går ballen over hanskene til keeper og lander i hjørnet! Puh!!
I ekstraomgangene er Skeid det klart beste laget, har et skudd i tverrligger, før Ali Haydar enkelt kan sette ballen i mål fra 5 meter på et godt innlegg. Finale!

Jentene tapte sin finale
Jentene er først i ilden på finaledagen, 08.30. De har slått finalemotstander Bærum mange ganger og styrer også denne kampen. Men sliter med å score, og Bærum er smarte, ligger kompakte og satser på kontringer. Bærum får full uttelling på sin taktikk, scorer på sine 2 sjanser, mens Skeid kun får hull på byllen 1 gang. Dermed blir det tap for jentene. Surt naturligvis, men dette jentelaget har vunnet 3 store finaler i år og har hatt en fantastisk sesong, og kommer garantert tilbake enda sterkere etter dette.

Det ble dramatisk mot KFUM
Gutta spiller først 18.30 – og slår i hjel tiden med bowling og en god lunch. Motstander i finalen er KFUM, av mange regnet som Norges beste G15 lag, med bl.a. 2 seiere på rad i Norway Cup, 2 kretsmesterskap på rad osv. Et lag Skeid har slitt med og tapt de siste 5 kampene mot.
Skeid er imidlertid tente som aldri før og etter en hektisk start på kampen, så er det Skeid som tar initiativet og skaper sjanser. Derfor er det fortjent når Yosseif Suleman gir Skeid ledelsen 1-0 etter et flott angrep. Skeid fortsetter og skaper flere farlige sjanser og KFUM ser rystet ut. På et innlegg får Seedy Jatta satt hodet på ballen og plutselig står det 2-0.
Dommeren har tydeligvis lyst på en jevn kamp og synes han må hjelpe KFUM litt. Først gir han gult kort til en Skeidspiller på det som burde vært frispark andre veien. Med en mann mindre i 5 minutter, så velger han rett etterpå å dømme straffe til KFUM etter at en KFUM-spiller snubler i sine egne bein på utsiden av 16-meteren. Samtidig velger han å vise bort Skeid-trener etter noen milde protester. Kampen streames for øvrig på nettet med kommentator, og situasjonen kjøres igjen og igjen i pausen, og dommen er klar, dette var aldri straffespark!
Ved pause står det 2-1 til Skeid.

Avgjorde i ekstraomgangene
2. omgang blir en jevn affære, hvor begge lag skaper noen store sjanser, men det er bare Kåffa som får uttelling på et langskudd. Dermed 2-2 og ekstraomganger!
I ekstraomgangene bølger det igjen fram og tilbake. Slitne bein og slitne hoder gjør at ingen av lagene klarer å sette ballen i mål og det hele skal avgjøres på straffesparkkonkurranse.
Skeid – med en tapt straffekonk fra semifinalen i Norway Cup friskt i minne, velger sine 5 utvalgte menn som får en tøff oppgave med å beholde roen og få ballen i mål.
Kåffa starter med scoring, presset er på Jason Buan, men han scorer sikkert. På Kåffa’s 2. straffe drar Skeid-keeper, Kasper Ofstad fram en redning av rang og holder ballen i fast grep! Yosseif Suleman scorer sikkert for Skeid og dermed er Skeid i førersetet. Kåffa scorer på sitt tredje, og presset er igjen på Skeid. Noah Saidali Wahlstrøm takler presset på en utmerket måte og scorer sikkert. Kåffa scorer igjen, men nok en gang er Skeids straffeskytter iskald, denne gangen Patryk Kadlubowski, og Skeid beholder ledelsen. Kåffa scorer også på sitt 5. og det hele kan avgjøres. Hicham Boukachni går fram til 11-metersmerket, legger ballen rolig ned, tar fart og setter ballen i hjørnet!!!!

En stor prestasjon
Elleville jubelscener blant spillere og ledere!! Det er dette det handler om – pur idrettsglede!!! De franske spillerne var ikke gladere etter sin VM-triumf enn det Skeids gutter var etter denne finaleseieren!
Sliter litt med å finne ut når et guttelag fra Skeid sist vant Adidas Cup, men det er en del år siden. Dette er en virkelig stor prestasjon og noe hele klubben kan være stolte av. 44 lag fra Trøndelag i nord, Hordaland i vest og Agder i sør deltok i G15-klassen og Skeid står altså igjen som vinnere.
Gratulerer til alle spillere, trener Haziz Aasen, spillerutvikler Johnny Ademaj og resten av lederne, samt foreldre som støtter, heier, kjører og bidrar på ulike måter.
Og fortsatt gjenstår det viktigste målet for sesongen, å kvalifisere til interkrets. Ny nøkkelkamp allerede onsdag mot Bærum – så da må ny innsats mobiliseres!

SA-SA-SA !!!!