Kjell Kaspersen

(En klassiker til glede for nye lesere. Først publisert på Skeid.no i 2009.)

Han blir husket som en av Skeids største spillere gjennom tidene, og i dag fyller keeperlegenden 70 år.

Tekst: Robin Håset Drager

Torshov-gutten «Kasper» (f. 7.4.1939) var som mange andre Skeid-spillere fostret opp blant egne rekker. «Kasper» startet fotballkarrieren på lilleputtnivå, og var som juniorspiller en av de håpefulle da Skeid på 50-tallet så starten på sin storhetsperiode i norsk toppfotball.

I 1958 kom han med i A-lagsstallen som reserve for førstekeeper Øivind «King Kong» Johannessen, og fikk en etterlengtet debut året etter. Dette skulle bli starten på en lang karriere som Skeid- og landslagskeeper, og til tross for gjentatte henvendelser fra utenlandske klubber for å kjøpe Kaspersen ble han værende i Skeid til han la opp som fotballspiller i 1972.

Trygve Bornø, tidligere generalsekretær for Norges Fotballforbund (NFF), spilte sammen med «Kasper» i Skeid på 60-tallet, og har gode minner av jubilanten.

- Først og fremst husker jeg Kasper som en utrolig dyktig keeper, og han spilte en rekke fremragende kamper både for Skeid og for landslaget. Han var en kaptein med stor autoritet, både ut i fra hans keeperferdigheter og hans personlighet. Jeg husker også Kasper som en motivator og en humørspreder, og da jeg kom til Oslo som ung nordlending hadde han som kaptein en positiv evne til å vise omsorg for nye spillere, mimrer Bornø.

- Og jeg vil selvfølgelig gratulerer Kasper hjerteligst med 70-årsdagen.

Tiden i Skeid
Kasper fikk sin første triumf med Skeid i 1963, da han som kaptein storspilte sammen med et relativt ungt Skeid-lag, som etter ekstraomganger slo Fredrikstad 2-1 i finalen. Gjennomsnittalderen på Skeids finalelag var på 20,5 år, og Kasper var dermed med sine 24 år en veteran å regne.

(Artikkelen fortsetter under bildet)

CUPMESTER: Skeid slo Fredrikstad i NM-finalen 1963, og det unge laget fikk æren av å hilse på Kong Olav (foto: ffksupporter.net).

To år senere, i 1965, fikk Skeid og Kasper nok en gang utdelt kongepokalen, etter tre tøffe finalekamper mot Oslo-rivalen Frigg. Finalen mellom Frigg og Skeid er i tillegg historisk, da dette er eneste gang to lag fra samme by har møttes i en NM-finale.

Året etter var det igjen duket for jevnt løp med Fredrikstad, men denne gangen stod det om seriemesterskapet. Kasper var også dette året sentral for Skeid, og bidro sterkt til at Skeid vant sitt hittil eneste seriemesterskap i fotball. Fra 1966 og utover skulle imidlertid rødtrøyene falle fra i kampene om sølvtøyet, og med unntak av cupmesterskapet i 1974 har ikke Skeid klart å hente hjem noen trofeer til Nordre Åsen.

I seriestarten i 1968 brakk Kasper en finger, noe som skulle sette ham ut av spill resten av sesongen. Skeid rykket ned fra den øverste divisjonen i 1970, og Kasper la opp som aktiv fotballspiller i 1972. Han kan skilte med å to ganger ha blitt kåret av VG til «Årets Keeper».

(Artikkelen fortsetter under bildet)

FORBILDET: Kasper hadde stjernestatus hos Skeids lilleputter (foto: privat/Bjørn Henning Halvorsen)

Landslaget
Som en av landets største keepertalenter fikk Kasper som 22-åring sin landslagsdebut i en vennskapskamp mot Finland i juni 1961. I sin storhetstid som landslagskeeper var han førstevalget mellom stengene, og et av høydepunktene var den overraskende seieren mot Jugoslavia i 1965, hvor Kasper holdt nullen mot de jugoslaviske favorittene.

(Artikkelen fortsetter under bildet)

SENSAJONEN: Det norske landslaget før sensasjonen mot Jugoslavia den 16. juni, 1965. Norge vant til slutt 3-0 med ”Kasper” mellom stengene, og den legendariske radioreporteren Bjørge Lillelien var fra seg av begeistring. Kasper i midten foran (foto: ffksupporter.net).

Totalt fikk Kasper 34 landslagskamper med flagget på brystet, i tillegg til én kamp på aldersbestemt nivå. Kasper er også den eneste norske landslagskeeperen som har scoret mål, da han satte inn et straffespark i en landskamp mot Thailand i 1965.

«If it’s physical, it’s therapy»
BEST: George Best med «Kasper»-reklame. (Foto: Faksimile/Idrettsmedisin)
Kasper prøvde seg også som trener for Skeid etter at han la opp, men han la etter kort tid fotballen på hylla. Med utdanning innen fysioterapi startet han i 1965 en av landets første tverrfaglige idrettsmedisinske poliklinikker, som baserte seg på samarbeid mellom leger og fysioterapeuter.

Han var også en av de første fysioterapeutene som satset på trening av friske mennesker for å forebygge helseplager. Kasper frontet blant annet en kampanje med slagordet «If it’s physical, it’s therapy», som skulle bli både omstridt og omfavnet av samtiden, og kjente personligheter som George Best og George Bush sr. ble avbildet med dette slagordet på klærne.

- Blant de aller største
Kasper blir i dag ikke bare husket som en stor fotballspiller, men også som en humørspreder og en stor, karismatisk personlighet. Han var medievennlig og glamorøs, og var en av datidens største idrettskjendiser. Kaspers giftemål med den svenske stjernen Lill Babs gjorde ikke oppmerksomheten mindre.

Også Per Ravn Omdal, president i NFF på 80- og 90-tallet, husker Kasper fra glansdagene.

- Jeg vokste selv opp med Skeid som storlag, og lærte Kasper å kjenne der, men jeg var aldri i nærheten av hans kapasitet. Han var en stor fotballspiller, og en av de beste målvaktene Norge har hatt gjennom tidene, sier Omdal, som sender sine gratulasjoner til keeperlegenden.

- Kasper skapte alltid mye moro rundt seg. Og han hører definitivt inn blant de aller største i norsk fotballhistorie.

Skeid.no ønsker Kjell Robert «Kasper» Kaspersen til lykke med 70-årsdagen!

Kilder: sportskontoret.no, ffksupporter.net, magasinet Idrettsmedisin