Skeid sendte Stjørdals-Blink hjem uten poeng

En god omgang var heldigvis nok. Skeid stakk av med alle poengene da Stjørdals-Blink gjestet Nordre Åsen. Se høydepunktene fra kampen her!

Tekst: Magne O. Rønningen | Foto: Anders Vindegg

- Vi spilte en veldig god førsteomgang og var forferdelige i andre omgang. Slik oppsummerte Tom Nordlie Skeid-guttas innsats etter at dommeren hadde blåst av oppgjøret. De fleste på tribunen kan nok si seg enig med Nordlie. For det var litt Jekyll & Hyde-takter over det de røde/blå viste av spill i løpet av kampens 90 minutter.

Se høydepunktene fra kampen nederst i artikkelen!

David Tavakoli ble før kampstart hedret med blomster av styreleder Erling-Geir Iversen for å ha passert 100-kamper i Skeid-trøya. Tavakoli har i løpet av de 100 kampene bøttet inn mål for Skeid, og han ønsker også å vise seg raskt frem mot Stjørdals-Blink. Etter åtte minutters spill lader han skuddfoten fra drøye 25 meters hold, men ballen fyker over målet til gjestenes sisteskanse. Skeid tar grep om åpningsminuttene, og hjemmelaget blir stadig bedre utover i omgangen.

David Tavakoli og Mesut Can satte raskt fart på Skeid.

Flere ganger forsøker Skeid-spillerne å tre seg igjennom Blinks forsvar, men blir stort sett stoppet. Etter 17 minutter kommer så den forløsende scoringen. Et hjørnespark stusses bakover i feltet og ballen lander i beina til Mesut Can. Plassert ved bakerste stolpe curler Can ballen på elegant vis inn i lengste hjørne og  det står 1-0 til Skeid.

Et par små minutter senere er Mustafa Hassan svært nære ved å doble ledelsen. Tavakoli flikker ballen til Hassan som kommer alene med keeper, men Jørgen Vordal i Blink-buret hindrer en ny baklengs. Skeid fortsetter å skape sjanser, og både Hassan Yusuf og Kim Skogsrud er nære, men uten at ballen ender i nettet.

Sjansene til tross  - mange frykter nok at Skeid bare skal gå til pause med en skjør ettmålsledelse. Så skjer det mye i løpet av kort tid. I løpet av knappe tre minutter  løsner det virkelig for Skeid og det står plutselig 3-0 i målprotokollen. Mesut Can får æren av å sette inn 2-0. Scoringen må også i stor grad tilskrives Moa Mahnin som med en nydelig gjennombruddspasning  sender Can alene med keeper. Foran kassa gjør Skeids toppscorer ingen feil.

I det stadionuret bikker 40 minutter får Skeid et nytt hjørnespark. Mahnin slår presist inn, Blinks keeper bommer fullstendig inne i feltet, og ballen daler til slutt ned på hodet til Tom Skogsrud som enkelt setter 3-0. Dette var for øvrig Skogsruds første A-lagsmål for Skeid!

Tom Skogsrud har akkurat puttet sitt første A-lags mål for Skeid. Her gratuleres han av dagens assistkonge, Moa Mahnin.

Omgangen har vært en lang enveiskjøring. Okser og andre hjemmefans klapper gutta  fortjent inn til pause.

Blinks trener har nok sagt noen velvalgte ord til sine gutter i pausen. Det er et tydelig mer offensivt bortelag som møter opp til andre omgang. Kort tid etter at dommeren har blåst omgangen i gang ropes det på straffespark etter at et innlegg  fra en Blink-spiller treffer armen til Tom Skogsrud. Dommeren velger å gi gjestene frispark rett utenfor 16-meteren.

Kort tid etter får allikevel Stjørdals-Blink uttelling. Sander Kartum er mannen som overlister Adrian Møller i Skeid-buret.

Skeid-gutta hever seg noe, men de klarer aldri å gjenskape spillet fra første omgang. Både Tavakoli og Johannes Nunez har sine muligheter, men det blir med det. Innbytter Kevin Mankowitz forserer halve banen, men skuddet blir alt for løst og plukkes enkelt opp av keeper. Heldigvis for Skeid klarer heller ikke Blink-spillerne å skape all verdens foran mål.

Etter 80 minutters spill er det tid for et gledelig gjensyn på Nordre Åsen i det Johnny Buduson entrer gressmatta til sitt comeback. Spissen som de siste par årene har hatt tilværelse i Eliteserien og Obos-ligaen, kan bli en svært nyttig tilvekst i det som ligger an til å bli en veldig spennende høstsesong.

Buduson i sitt comeback for Skeid. Vi gleder oss av å ha ham tilbake i Skeid-trøya.

Det ble ingen mål på Buduson mot Blink, men Skeid ror ledelsen i land, og tre viktige poeng blir igjen på Nordre Åsen. Skeid ligger fortsatt på andreplass, men taper ikke ytterlige terreng til serieleder Hødd.

Mesut Can gjennomfører en god kamp og blir fortjent kåret for banens beste spiller av oksene. Oksesteken kan plukkes opp hos Strøm Larsen!

Neste Skeid-kamp er kommende lørdag. Da tar gutta turen til Haugesund for å møte Vard.

Kampfakta
Skeid- Stjørdals-Blink 3-1 (3-0)
Nordre Åsen kunstgress
370 tilskuere