Nok en seier på overtid for Skeid

Med skåring på overtid klipte Mustafa Hassan Ahmad klørne av Tigrene fra Egersund, og med 2-1-seier befester Skeid den øverste plassen i Postnord-ligaen avd.2.

Tekst: Stein Pettersen | Foto: Anders Vindegg

Det er nydelig høstvær, en sørlig bris får Skeid-flagget til å løfte seg fra stanga. Sola titter fram og varmer tilskuerne når lagene presenteres for publikum. Jærbuene har tydeligvis kommet til Tigerstaden for å vise Torshov-gutta at å leke med tigre er lek for mannfolk. Allerede etter noen få minutter suser et skudd like over Skeid-buret. De røde/blå får frispark i god posisjon. Moa Mahnin legger ballen inn i feltet. Skeids lagkaptein, Tom Skogsrud forfølger ballen, men støter sammen med gjestenes robuste burvokter, Nicolai Larsen Berg og blir liggende. Fysioterapi hjelper ikke, han blir etterhvert erstattet av Jonas Bergersen.

Alle vet at Mesut Can har en god skuddfot. Han får stjernetreff fra 25 meters hold, ballen treffer klokkerent i tverrliggeren. Men så, når halve omgangen er spilt, skjer det som ikke skal skje. En av Skeid-spillerne må ty til en ulovlig holding. Dermed peker dommeren på krittmerket. Straffen settes kontant i nettet av Jacob G. Andersen. Lystavla viser 0-1.

Det nærmer seg pause. Vertene får tildelt frispark og som vanlig er det Moa Mahnin som står for serveringen. Innlegget er perfekt, lynraske Johnny Buduson får foten på ballen. Lobben går over Nicolai Larsen Berg, dermed utligning. Lagene går til pause, og det står 1-1 protokollen.

Johnny Buduson feirer etter utligningen.

Det kan synes som om også Torshov-gutta har lagt igjen energien i garderoben, de første fem minuttene etter hvilen domineres totalt av jærbuene. Det er en utrolig reaksjonsredning av Idar Lysgård når han helt oppe i vinkelen får fistet et skudd til hjørnespark. Egersund har i åpningsminuttene ytterligere et par klare sjanser, heldigvis klarer de røde/blå å ri av stormen.

Den store sjansen i andre omgang kommer på kontring. Et hjørnespark blir klarert av Skeid-forsvaret, og plutselig har Johnny Buduson plass å løpe på. Pasningen til Mesut Can er perfekt. Alle ser kula i nettet, men for en gangs skyld mislykkes avdelingens toppskårer. Noen minutter før slutt får Mesut Can vist at han fortsatt kan skyte. Et kanonskudd har kurs mot vinkelen, men Tigeren i buret får fistet til hjørnespark. David Tavakoli går ut, inn kommer Mustafa Hassan Ahmad. Det skal vise seg at dette byttet er en genistrek av Tom Nordlie.

Det er tøffe dueller og halvsjanser til begge lag. Lystavla har forlengst passert 90 minutter når vertene får hjørnespark. Som vanlig er Moa Mahnin servitør. Det blir kaos i feltet, og der dukker Mustafa Ahmad opp med en lang tå, ballen ruller inn i nota.

Dommeren blåser av kampen, lystavla viser 2-1.

Oksene mener at Jonas Bergersen fortjener oksestek som beste Torshov-gutt. Den henter han hos Strøm-Larsen, byens beste kjøttforretning. Tom Nordlie syntes at Idar Lysgård kunne i det minste ha fått en liten stek. Redningen rett etter pausen var av verdensklasse.

Neste seriekamp går i Stavanger på naturgress. Det er Vidar som er vertskap lørdag 22.september, avspark kl. 1500.

Laget takker Skeidoksene for støtten etter at seieren er i boks!

Kampfakta:
Skeid - Egersund 2-1 (1-1)
Nordre Åsen kunstgress

Målskårere:
0-1 Jacob B. Andersen (26’)
1-1  Johnny Buduson (41’)
2-1  Mustafa Ahmad (90’)

Laget:
Idar Lysgård - Stian Pettersen, Kim Skogsrud, Tom Skogsrud, Ayoub Aleesami - Moa Mahnin, Hassan Yusuf, Johannes Nuñez - David Tavakoli, Johnny Buduson, Mesut Can

Bytter:
Tom Skogsrud ut for Jonas Bergersen (21')
Johannes Nuñez ut for Henning Tønsberg Andresen (66')