Intervju med Sulayman (Sully) Bojang

Skeid-talentet Sully (21) fikk nylig 3-årskontrakt med Sarpsborg 08 i Eliteserien, og vi tok en prat med ham etter Europaligakampen mot Besiktas.

Intervju: Sven Erik Liland | Foto: Anders Vindegg

Når begynte du i Skeid?
Jeg spilte i VIF da jeg var mye yngre, da jeg kunne sparke en ball. Så begynte jeg i Skeid på et av de alle yngste lagene. Husker ikke helt hvor gammel jeg var da.

Hvilke ambisjoner hadde du?
Jeg har hatt mange drømmer om hva jeg ville oppnå med å spille fotball. Før i tiden var det liksom «jeg vil bli like god som Ronaldo», med tiden i Skeid trodde jeg aldri at jeg skulle komme dit jeg er nå, på så kort tid. Det var endel motgang i tiden min på A-laget, den gangen jeg ble tatt opp.
Jeg spilte to år på junior og interkretslaget og da jeg var ferdig der fikk jeg sjansen hos Tom.

Hvorfor ble det akkurat Skeid?
Jeg hadde hørt mye godt om Skeid da. Jeg hadde mange kompiser som jeg spilte sammen med på yngreslagene. Jeg bodde på Sinsen så det var bare to trikkestasjoner unna Nordre Åsen. Gikk på Sinsen skole. Endel av gutta spilte i Skeid og noen i Hasle Løren, som hadde ganske bra lag faktisk.
Siste år jeg var junior fikk jeg muligheten til å hospitere på A-laget til Skeid den vinteren, og i januar i år fikk jeg amatørkontrakt ut 2018.
Jeg spilte 15 kamper og så snudde ting veldig fort. På sommeren ringte agenten min og sa at det var flere eliteserieklubber som var interessert. Så ble det tilslutt Sarpsborg 08.

Sully i aksjon mot Hødd i 1-1-kampen på Nordre Åsen.

Er det noe du vil trekke frem som spesielt positivet i klubben Skeid?
Det er en fin klubb, selv om den ikke er så stor så markedsfører de seg godt og de prøver å holde fokus på de spillerne de har og forsøker å utvikle dem så bra som mulig. De er flinke til å følge opp alle spillerne, synes jeg.

Hvordan har felleskapet spilt inn på din utvikling?
Det er det viktigste i en spillergruppe. At man trives og har det kult. Det har også med motivasjon å gjøre. Du kommer på trening og du vet at du har gode kompiser der, som du har det kult sammen med. Det er en egen garderobekultur, og man må kunne skru på den seriøse bryteren når det er tid for det. I Skeid har det alltid vært en fin treningsgruppe der jeg har vært. Alltid vært kule kompiser, en familie liksom.

Hva synes du om trenerne du har hatt i Skeid?
Det er bra trenere. Alle jeg har hatt har sagt at du må bare stole på deg selv, så kan du bli så god som du vil. De har alltid hatt trua på meg, selv om jeg ikke var i nærheten av de beste da jeg var på yngres og på juniorlaget. Jeg hadde mye motgang i perioder. Selv om jeg ikke var på mitt beste da, så prøvde de å backe meg opp, holde motivasjonen min oppe. Det er det det har handlet mye om i min tid i Skeid, det å holde motivasjonen oppe. Og så gripe muligheten når den dukker opp, i form av spilletid.

Er det noen trenere du vil fremheve?
Nja, er litt vanskelig å si. Jeg ville ikke peke på noen spesielt, men bare si at alle trenerne har gjort en god jobb.

Jubel med lagkamerater etter scoring.

Hva har gjort deg, som noen har beskrevet deg, til et godt menneske og også en god fotballspiller?
Det har alltid vært et godt felleskap, og jeg må nevne foreldrene til gutta på laget, som har bidratt på turer, og det har liksom vært en familie. Det har vært mye av suksessen.

Hvilke egenskaper som menneske og spiller synes du har blitt bedre etter å ha spilt i Skeid?
Jeg har blitt klokere, både på og utenfor banen. Fått mer kunnskap. Det har hatt mye å si å være i en klubb hvor du kan utvikle både hode og bein, ikke bare bli en god fotballspiller. Du må ha med hodet også. Det å jobbe i team, og fungere i relasjon til andre, har vært viktig.

Hvor viktig var det å ha et A-lag å se opp til?
Det var absolutt viktig. Det var noe av det som motiverte meg mest. Jeg hadde jo en storebror som spilte der (Jibril) og jeg så på dem trene og hørte mye bra om A-laget. Jeg tenkte at der vil jeg også spille en dag. Det var den store drømmen. Det har hatt stor betydning for at jeg har kommet så langt som jeg har gjort, at jeg hadde en drøm å strekke meg etter, å spille for A-laget. Jeg så åssen spillergruppa var, personene der, trenerene, hvordan det hele fungerte. Det var noe som traff meg, der kunne jeg tenke meg å spille. Jeg hadde jo spilt i Skeid siden jeg var barn, og det å klare å ta steget opp, og få noen minutter på A-laget, var stort.

Hva har vært ditt beste minne i Skeid?
Jeg har hatt mange gode minner i Skeid faktisk, veldig mange gode minner. Det er litt vanskelig å sette ord på akkurat hva som er det beste. Det er helheten. Uansett om jeg har dratt fra Skeid nå, så er fortsatt Skeid i tankene mine. Det er der jeg har vokst opp. Vært som en god barndomskompis, som du aldri vil glemme. Både på godt og vondt. Det har vært mange oppturer i Skeid, men også endel nedturer, men man må jo takle det. Det kan ikke bare være oppturer. Det er nedturene, eller de tøffe stundene du har som skal få deg til å bli bedre. Få motivasjon på grunn av det da.

Redaksjonen takker Sully for praten og ønsker han masse lykke til med fotballkarrieren!