Skeid avsluttet sesongen med stil - vant 5-2 over Fløy

Det ble en dramatisk og spennende kamp da Skeid sendte Fløy ned i 3. divisjon. David Tavakoli scoret hat trick og ble dermed toppscorer i avdelingen! Se høydepunktene her!

Tekst: Stein Pettersen

Det var kjølig høstvær, men sola tittet fram og ga varme tilskuerne på Arkicon arena. Fløy ville berge plassen i Postnord-ligaen med seier, mens Torshov-gutta allerede var klar for opprykk til OBOS-ligaen.

Se høydepunkter med nogo attåt nederst i artikkelen!

Allerede fra avspark går vertene i strupene på gjestene. Sørlendingene presser Torshov-gutta og spiller seg til flere hjørnespark og frispark. Forsvaret ledet av kaptein Tom Skogsrud klarer å hindre at Fløy kommer til klare målsjanser. Når kvarteret er spilt er det Skeid som får kampens første måltilbud. David Tavakoli fyrer løs fra god posisjon, men Andreas Hoppestad i Fløy-buret viser at han er en god burvokter ved å parere det harde skuddet.

Skeid tar ledelsen
Vertene fortsetter kjøret. Idar Lysgård kan takke sine gode reflekser for at han holder buret rent Det må jo bli Fløy-skåring med det presset vertene har! Det er spilt over halvtimen når Johannes Nuñez forserer ned mot dødlinjen, skuddet fra skrå vinkel blir parert av keeper, men returen setter måltyven David Tavakoli i nettet. Lystavla viser 0-1, ikke rettferdig etter spill og sjanser.

Drillos regel er at utligning ofte skjer umiddelbart etter at motstanderen har tatt ledelsen! Drillos regel slår til på Arkicon arena. Før minuttet er gått får en av Sørlandets lovende unggutter, Mikael Ugland, stjernetreff fra 16-meteren. Idar Lysgård hører bare suset av ballen før den lager kremmerhus i nettet.

Skåringen gir vertene nye krefter, presset mot gjestene øker og like før pause kommer skåringen. Det er Christoffer Myhre som blir kreditert skåringen. TIl applaus fra publikum kan vertene går til pause med ledelse 2–1.
I garderoben tar Tom Nordlie fram hårføneren, men bruker den konstruktivt. Det ser ut til å hjelpe Torshov-gutta.

Fire mål i andre
Det overtaket Fløy hadde før pause, er blåst bort. De sortkledde gjestene legger seg høyere på banen og makter å få til et konstruktivt spill. Etter 10 minutter er Johannes Nuñez på farten igjen. Innlegget finner David Tavakoli i boksen, og utligningen er et faktum.Fløy-gutta gir ikke opp. Skeid blir på ny satt under press, forsvaret klarer å rydde unna, ikke minst ved hjelp av en god Idar Lysgård i Skeid-buret.

Det åpner seg store åpne flater i Fløys bakrom. En overgang blir ryddet unna av Fløy-forsvarere, men det påfølgende hjørnesparket blir godt lagt av Tom Skogsrud. Mesut Can klarer med et finurlig spark å sette kula i nettet. Hjemmelaget kaster alle mann i angrep, ett peng kan være nok for å berge plassen! Et skudd har kurs mot vinkelen, men på streken står Stian Pettersen og header ballen ut.

Det åpner seg store rom på Fløys banehalvdel, dermed går det som det ofte går. David Tavakoli og Jonas Bergersen kan sette spiker'n i kista. En fantastisk sesong er over, Torshov-gutta vinner Postnord avd. 2 med 9 poeng foran Kåffa, som klarte kvalikplassen med et nødskrik etter 3-1 over Egersund på Ekeberg! Fløy gjør et absolutt hederlig forsøk på å sikre plassen i avdelingen, men må rykke ned til 3. div sammen med Vard og VIF 2.

David ble toppscorer
Hvem som stikker av med toppscorerprisen i avdelingen svinger gjennom hele runden, men det er vår egen David Tavakoli som tar den alene med hele 17 mål (på 22 kamper) da han kroner en flott sesong med hat trick! Rett bak med 16 følger Mesut Can og Omar Ghaouti (Bryne).

Kampfakta:
Fløy - Skeid 2-5 (2-1)
Arkicon Arena
Flekkerøy
27. oktober

Mål:
0-1 David Tavakoli (35’)
1-1 Mikael Birk Giæver Ugland (36’)
2-1 Christoffer Myhre (44’)
2-2 David Tavakoli (55’)
2-3 Mesut Can (81’)
2-4 David Tavakoli (90+1’)
2-5 Jonas Bergersen (90+3’)

Gule kort:
T. Skogsrud, Can og Tavakoli (Skeid)
Mikael Ugland og John Norheim (Fløy)

Skeids lag:
Lysgård - T. Skogsrud, K. Skogsrud, Aleesami, Pettersen - Mahnin, Nuñez, Andresen - Buduson, Tavakoli, Can.  På benken: Fiskvik, Andersen, Mankowitz, Flåte, Hickson, Bergersen, Kah.

Bytter:
Hickson inn for Buduson (74’)
Flåte inn for Nuñez (83’)
Bergersen inn for Can (90’)