Minneord for bandyavdelingens joviale kjempe

24. oktober gikk vår joviale venn Knut Hauge bort, 86 år gammel. Knut var leder for bandyavdelingen i dens glansperiode på 1980-tallet.

Det var ikke naturlig at vestlendingen skulle ende opp i Skeid, og spesielt i bandyavdelingen. Han visste jo ikke «opp og ned på en bandykølle», for å omskrive et Sunde-uttrykk. Men siden guttene i familien ble medlemmer av Skeid, tro Knut til, på sin vanlig positive måte. Kona Astrid var heller ikke vond og be, og de begge var gode støttespillere for sine tre Skeid-gutter. Datteren i huset har nok fått store doser med bandyprat hjemme.

Når guttene etter hvert ble a-lagsspillere, kunne jo ikke Knut sitte stille i stolen. Selv om han og Astrid i voksen alder startet Hauge Elektro AS, så fant de tid til å bidra i Skeids bandyavdeling. Knut som leder og Astrid som sponsoransvarlig. Det medførte gjerne en del dugnader. Vi minnes med glede hans brede smil, gode latter og kvikke kommentarer som løftet stemningen når det begynte å bli tidlig natt før man kunne si at man var ferdig. Spesielt huskes en dugnad, natterstid, på OBS! på Økern. Her flyttet vi alle reoler til den østlige delen av lokalene den ene natten, og over til den vestlige delen den andre natten, for så å sette alt på plass den tredje natten! Da var det godt å ha muntrasjonsforrådet Knut som inspirasjonskilde og muntrasjonsråd.

Som om ikke det var nok arbeid med å bygge opp sin egen bedrift og være leder i Skeids bandyavdeling, så tok Knut likegodt også på seg vervet som leder for Oslo bandykrets. Der satt han som leder i flere år.

Knut ga oss også en støkk! Som den gangen han tok en uventet kollbøtte på isen på Solbergbanen rett før kampstart, og endte opp på sykehus. Alt gikk heldigvis bra med Knut, og han ble glad når han fikk nyheten om bandyguttas seier. Heldigvis har vi ikke fått rapporter om jakt- eller fiskeulykker, som også lå Knuts hjerte nær.

Bandyavdelingen takker Knut for alt han ga oss.