1954: Storseier foran 34.000

Norgesmesterene fra 1954
NORGESMESTRENE FRA 1954: Øyivind Johannesen, Arne Winther, Knut Gudem, Jan Gulbrandsen, Leif Belgen, Finn Gundersen, Arvid Halvorsen, Hans Nordahl, Harald Hennum, Bernhard Johansen og Sverre Olsen.

34 794 betalende tilskuere så Skeid slo Fredrikstad i øsregn på Ullevaal. Første omgang ble målløs, men etter pause ble Fredrikstad overkjørt av et Skeid-lag anført av Hans Nordahl.

Nordahl med gullklokka
Hans Nordahl (t.v) får tildelt gullklokke fra Skeids formann Carl Grenness etter NM-finalen i 1954. Han hadde spilt over 400 kamper for klubben
Nordahl scoret også Skeids andre mål, 71 minutter ut i kampen. Harald Hennum stod for det første målet etter 54 minutter. Mens Bernhard Johansen faststatte sluttresultatet til til 3-0 i det 86. spilleminutt.

«Annen omgangs Skeid-lek torpederte Fredrikstad. 3-0 for Skeid kunne ha vært det dobbelte. Fredrikstad er aldri før blitt så utspilt de siste 20 årene.» Det skriver Morgenposten etter kampen.

«Skeid-leken var fotball på det beste, i typisk Skeid-stil med veggspill, briljante vendinger, pasninger på millimeteren i trange luker, og i andre omgang var Skeid nærmere 6-0 enn Fredrikstad 3-1», fortsetter avisen.