Skeids vinneroppskrift: Ungt og lokalt

Før årets sesong hentet Tom Nordlie tilbake en rekke lokale gutter med Skeid-hjerte. Det ga resultater og førte til en jubelsesong som til slutt ble kronet med opprykk.

I løpet av vinteren kom spillere med flere år bak seg i gutte- og ungdomsfotballen i Skeid tilbake til Nordre Åsen. Adrian Møller, Stian Pettersen, Kim Skogsrud, Moa Mahnin, Kevin Mankowitz og Mesut Can gjorde alle comeback i Skeid etter noen år «utaskjærs». I tillegg kom også Idar Lysgård og Johnny Buduson tilbake i løpet av sommeren.

– Det har vært et bevisst valg vi har gjort ved å hente tilbake spillere med hjertet i Skeid, gutter som vi visste ville gi alt for klubben, forteller Skeid-trener Tom Nordlie.

I tillegg til forsterkningene har Nordlie og Skeid gjennom de siste sesongene klart å beholde en stamme i laget med unge og sultne spillere. Det til tross for flere salg til Tippeligaen. Kombinert med en dæsj rutine og gamle Skeid-gutter inn portene på Nordre Åsen ble det til en vinneroppskrift – der opprykk ble resultatet.

– Vi har hatt en snittalder på laget i årets sesong på rundt 23 år. Kombinasjonen av unge sultne spillere og spillere med litt mer rutine har gjort at vi har klart å holde driven gjennom en hel sesong og unngått perioder med formsvikt. Resultatet må vi jo kunne si at ble ganske bra, sier Nordlie.

I Skeid-troppen som avsluttet sesongen er 20 av 25 fra Oslo. Over halve stallen har også spilt fotball på aldersbestemt nivå i Skeid.

I 3-1-seieren hjemme mot Fløy i juli stilte Skeid med et mannskap fra start der 10 av 11 spillere har aldersbestemte kamper i Skeid, enten på juniornivå eller yngre. Det er det neppe noen andre klubber i norsk toppfotball som kan matche. Og neste sesong venter OBOS-ligaen på Skeids lokale helter.

– Det blir en annen hverdag i OBOS-ligaen, på godt og vondt. Vi må fortsette å bygge på det vi har fått til gjennom de siste sesongene og legge et godt grunnlag i vinter, både på og utenfor banen, sier Tom Nordlie, som allerede har spikret treningskampprogrammet inn mot Skeids første sesong på nest høyeste nivå siden 2009.

COMEBACK: Mesut Can kom tilbake til Nordre Åsen foran årets sesong og har levert varene med 18 fulltreffere for Skeid. (Foto: Anders Vindegg)