Skeid kan få spille på Nordre Åsen neste år

Men det forutsettes at arenaen oppgraderes. Og klubben er i en god dialog med kommunen om nettopp dette.

Tekst: Sven Erik Liland

Dagsavisen melder i dag at Skeid vil få dispensasjon til å spille på lagets hjemmebane neste år, men kun hvis anlegget rustes opp.

Det er Tarald Rohde som leder arbeidet i klubben med å tilrettelegge dagens anlegg til OBOS-standard, med bedre tribuner og garderobeanlegg, og som muliggjør spill på kunstgressbanen på Nordre Åsen neste år. En bane som har vært Skeids "fort" de siste årene, og som betyr mye for klubbens tilhørighet i nærmiljøet.

Det skal byttes banedekke i februar 2019, og banen skal utvides til full størrelse, som er 105x68 meter. Hovedtribunen er tenkt flyttet til andre siden, der hvor innbytterbenkene i dag befinner seg, og medietårnet er tenkt flyttet over til motsatt side.

Skeid kan få drahjelp av Oslo kommune, og det er skal behandles i Oslo bystyre neste onsdag. Høyre har foreslått økt bevilling på 1,5 mill. til oppgradering av Skeids anlegg i 2019, og har møte om dette onsdag kveld.

Bislett har vært lansert som ny arena for Skeid, men verken NFF eller Tarald Rohde ser på dette som en toppfotballarena av flere grunner. Lyn spiller der og det er usikkerhet rundt undervarmen på anlegget, skriver Dagsavisen.